Religiös fanatism

Helt fruktansvärt höra om hur kristna återigen mördats för Jesu namns skull. I det här fallet av en muslimsk pöbel.
Namnet Jesus har alltid varit och kommer alltid att vara en stötesten för den här världen. I Pakistan, Indien och andra mer totalitära stater tar det sig ett uttryck, i andra mer demokratiska länder andra. Det är idag exempelvis förbjudet att säga något gott om Jesus i svenska skolor.

Jordens konungar resa sig upp, och furstarna rådslå med varandra, mot HERREN och hans smorde:
"Låt oss slita sönder deras bojor och kasta deras band ifrån oss."
(ur Psalm 2)

Kommentarer

Anonym sa…
Kristna måste slå tillbaka Vi är nu i 11:e timmen för det. Kristet korståg mot Muslimsk Jihad, välj den rätta vägen.
PEA sa…
Detta var ett ensidigt, historielöst och rent felaktigt inlägg....

1. Glömmer du det kristna förtrycket av judar och muslimer genom århundradena? Glömmer du massakrerna på muslimer som utförts i Guds namn?

2. Nej, det är inte alls förbjudet att tala positivt om Jesus Kristus i våra svenska skolor. Om du påstår det så ljuger du.
Det är däremot inte tillåtet att prata positivt om endast EN religion. Vår skola ska ge information och kunskap, den ska inte predika.
Vårt val av Jesus Kristus som vår Frälsare måste bygga på ett självständigt fritt val av varje individ. An nars faller hela den kristna tron samman.
Berno sa…
1. Kyrkans förtryck av judar, muslimer och kristna är helt fruktansvärt. Det har mördats hundratusentals människor i Guds namn.
2. Det är förbjudet. Tidigare fanns åtminstone utrymme för kristendomsundervisning. Idag tillåts vare sig bibelläsning eller psalmsång.
PEA sa…
INGEN ska dödas i Guds namn - varken kristen, jude, muslim etc.
INGEN ska predika hat mot andra namn av Gud.

Visa mig var läsning av Bibeln förbjuds i den svenska skolans undervisning. Vår kristna religion ingår som en självklar del i undervisningen, på samma sätt som de andra stora världsreligionerna. Ta gärna del av Läroplanen från -98.
PEA: Beror ju på hur man ser på saken. Muhammed hade exempel en katolsk fru, och tittar man på historien så har inte precis muslimer varit så snälla mot de kristna i mindre asien (som stod utanför katolska kyrkans gemenskap). I dag lever islam och katolska kyrkan bredvid varandra i muslimska länder, dock blir det ofta andra "bullar" när det är tal om protestanter såsom i det här fallet i pakistan.
Namnkristna's förtryck, eller kyrkan som institution förtryck av judar, muslimer eller andra är självklart inte försvarsbart! Men dessas fel är häller ingen ursäkt för det som i dag händer i många länder gentemot kristna.

Kring kristen undervisning på skolan, så tror jag du vill se att det står i "kristen tradition" och "västerländsk humanism", och när dem uttalar sig så- så menar dem kanske något i lite stil med: http://www.abrahamsbarn.org/

Jag vet inte hur lagerna är...bara noterade.

Att ingen ska dödas i Guds namn blir svårt, då det finns religioner som på inga sätt och vis förbjuder detta. Håller dock med att som kristen är det inte försvarbart att döda någon i Guds namn.