Hells bells

Den obotligt sjuke mannen reste till dödskliniken i Schweiz för att få hjälp att avsluta sitt liv. I ett förskönande reportage beskriver Svenska Dagbladet förberedelserna, resan, befrielsen och dödsdrogen som får mannen att somna in i en djup dvala för att aldrig mer vakna upp.

Debatten kring dödshjälp blir alltmer liberal. Respekten för livet förvandlas till en fråga där döden ses som ett valfritt alternativ. Människan blir avsjälad, berövas tron på Gud och det faktum att varje individ är en evighetsvandrare. Livet förvandlas till en djurisk tillvaro där döden ses som slutet.

Mannen ifråga som valde döden i tron att det skulle göra slut på hans lidanden valde också att somna in till ett skrämmande sant budskap; Hells Bells.

Sånggruppen AC/DC hjälpte honom över till andra sidan, till det eviga mörker som är långt mycket värre än de plågor den värsta sjukdom kan åstadkomma:

-I got my bell I’m gonna take you to hell... Hells bells, you got me ringing, the temperature’s high... they’re taking you down, they’re dragging you down, there’s no way to fight.

Enligt DN är det många australiensare som väljer den sången till begravningar.

Dödshjälpen är en diabolisk konsekvens av det förakt för människolivet som även resulterat i att över 30.000 svenska barn varje år aldrig får se dagens ljus. En konsekvens av ett samhälle där respekten för Guds ord omintetgjorts. Faktum kvarstår; det är förelagt människan att en gång dö och sedan dömas.

-Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt. (Upp 20:6)

Döden har tappat sitt välde, udden bröt Jesus utav. Segern på Golgata gällde, Lika för kung och för slav.

Kommentarer

Anonym sa…
Dödshjälp uttalar jag mig inte om men tro det eller ej så spelar man "highway to hell" eller "another one bites the dust" för att hylla livets slut med humor.
Det är inte kristet men det är inte heller satanism att med humor ta udden av det mest allvarliga som kan hända i ens liv nämligen döden.
Vill gud sedan att de ska brinna i helvetet så får han för faen ta och skaffa lite humor. =D
Berno sa…
anonym, Gud vill inte att någon människa ska gå förlorad. Tvärtom, han vill allas frälsning. Det är därför Bibeln hjälper oss att få veta att livet inte tar slut efter döden. Så här står det att läsa i Joh 3:16-17:
Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bliva frälst genom honom.
Jonny Bjerkman sa…
Vem i hela friden är du/ni som kan sätta er till doms över vad en annan människa vill i slutet av sitt liv, vilken musik han väljer när ha ska till att dö? Och er argumentation är ju som hämtat från någon slags helvetespredikan från förr-förra århundradet. Det är ni som tror på helvetet, inte vi som är icke-kristna/troende. Men det kanske är så att vad som skrivs i den här sanslöst dogmatiska bloggen vänder sig bara till en inre krets av redan troende. Vad som händer när jag läser här är endast att jag bli än mer icke-troende, eller anti-krist som ni själva med er dogmatiska, dumreligiösa vokabulär skulle ha kallat det.
Berno sa…
Det jag skriver om i bloggen riktar sig bland annat till dig.
Du har rätt att musikvalet i sig inte har någon betydelse, men däremot betyder det oändligt mycket mer att varje människa som lämnar jordelivet får veta vad som väntar på andra sidan.

Om man tror på ett liv efter döden eller inte har inte heller någon avgörande betydelse. Frågan är vad som är sanning. Den absolut viktigaste frågan för en människa att ha besvarad är var hon ska tillbringa evigheten.